Logistiek heeft de toekomst! Maar wat doet een expediteur nu precies zodat vrachtzendingen goed van A naar B gaan en wat maakt dit vak als expediteur zo aantrekkelijk?

Dit is makkelijk samen te vatten voor Raphael: “In die 11 jaar dat ik voor DB Schenker werk is er nog nooit één dag hetzelfde geweest, ik zou er een boek over kunnen schrijven wat ik allemaal al meegemaakt heb.”

Raphael Leite werkt als Expediteur/Forwarder bij DB Schenker op onze vestiging te Schiphol. Lees hieronder het hele interview!

De eerste vraag die gesteld wordt is wat het vak precies inhoudt. Na ruim 11 jaar ervaring kan Raphael dit duidelijk uitleggen. “Ik ben een Luchtvracht Expediteur. Tegenwoordig heet dat een Forwarder. Een expediteur zorgt ervoor dat luchtvracht goed van A naar B gaat. Ik krijg een opdracht binnen van een klant. Afhankelijk van de opdracht onderzoek ik of er afspraken gemaakt zijn over het transport. Bijvoorbeeld waar de goederen opgehaald moeten worden, waar ze naartoe moeten, om wat voor goederen het gaat, en wat het gewicht en volume is. Bij vaste klanten weet je dat vaak al. Ik zorg voor de financiële voorwaarden van het transport en leg dat goed vast. Daarnaast heb ik nauw contact met airlines die de goederen vervoeren.”

Hoe ben je met het expediteursvak in aanraking gekomen? “Ik heb na de havo een hbo-opleiding communicatie gedaan, maar die heb ik niet afgemaakt. Daarna ben ik nog aan een andere opleiding begonnen en ben ik daarnaast gaan werken op Schiphol. Dat werken vond ik zo leuk dat ik die opleiding opgegeven heb. Ik dacht: ’ik  zie wel hoe het loopt’. Vanwege de onregelmatige uren was het al snel duidelijk dat ik niet meer terug de schoolbanken in zou gaan. Ik heb later via DB Schenker mijn Expediteursdiploma gehaald.”

Als je jouw beroep vergelijkt tussen toen en nu, is het dan veranderd?
“Ja, het is nu veel meer hightech dan twintig jaar geleden. We liepen destijds alle kantoren af met stapels papier om de benodigde stempels te halen. Dat is nu echt niet meer. Het gaat allemaal elektronisch. Daardoor kost het minder tijd en gaat alles veel sneller.  Dat is er, wat mij betreft, behoorlijk op vooruitgegaan.

Daarnaast zijn de regeltjes rond luchtvracht veranderd en veel strenger geworden. Met name sinds de aanslagen van 9/11. Niet alleen douane maar ook de veiligheid eromheen. Ik kan me die dag nog goed herinneren.”

Is het werk daardoor leuker of minder leuk geworden?
“Nou...eigenlijk, hoe bizar het ook klinkt, het lijkt alsof je elke dag hetzelfde meemaakt, maar dat is helemaal niet zo. Je bent altijd bezig om te kijken of je een zending toch kunt verbeteren door bijvoorbeeld andere routing of een andere airline. Door de technologische vooruitgang is het makkelijker geworden om in korte termijn verschillende opties te onderzoeken. Dat maakt het werk veel leuker. De stappen die voorheen allemaal op papier werden verwerkt, gaan nu digitaal in een fractie van de tijd.”

Wat vind je het allerleukste van jouw vak?
“Dat is de afwisseling die ik dagelijks meemaak. Ik heb inmiddels op veel afdelingen gewerkt. In teams die specifieke klanten bedienen, maar ook in teams met een specifiek product. Nu werk ik bijvoorbeeld in het AOG-team, wat inhoudt dat wij vliegtuigonderdelen vervoeren als een vliegtuig vanwege onderhoud onderdelen nodig heeft. Het zijn altijd spoedzendingen die 24-7 vervoerd moeten kunnen worden. Dat maakt het voor mij uitdagend.”

Weet je ’s ochtends al wat je ’s middags gaat doen?
“Nee, het is altijd weer een verrassing. Je weet waarvoor je komt en wat je werk is, maar ondanks dat is het werk iedere dag weer anders. De belangrijkste reden is dat ons werk teamwork is. Je bent afhankelijk van je eigen team, maar ook van de collega’s van de douane, van de planning of van het warehouse. In die 11 jaar dat ik bij DB Schenker werk is nog nooit één dag hetzelfde geweest, ik zou er een boek over kunnen schrijven wat ik allemaal al meegemaakt heb!”

Hoe ziet de toekomst van de forwarder eruit?
“We moeten allemaal mee met de technologie. Er wordt steeds meer gevlogen en we gaan steeds meer consumeren. Onze sector groeit. We kunnen alleen maar vooruit, achteruit is geen optie. Ik denk dat we steeds meer digitaal gaan werken en dat de forwarder steeds meer zendingen per persoon kan verwerken en daardoor steeds meer waarde voor DB Schenker zal brengen.”

Heb je een tip voor nieuwe medewerkers?
“Ik ervaar DB Schenker als een grote familie. Je moet op elkaar kunnen bouwen en je kunt zelf het verschil maken. Met een gezonde basisinteresse voor het werk komt de rest vanzelf!”

Spreekt dit expediteursvak je aan en wil je graag werken en leren tegelijk? Dit jaar werven we weer aankomende logistieke talenten die affiniteit hebben met zee-, lucht- of landtransport. In een periode van twee jaar krijg je een interne opleiding bij DB Schenker die je opleidt tot expediteur, planner, forwarder.